ƒо питанн¤ еволюц≥њ взаЇмин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта у в≥тчизн¤н≥й систем≥ охорони здоров'¤

ƒосл≥джую сучасн≥ тенденц≥њ в медицин≥, варто припустити, що розвиток в≥тчизн¤ноњ охорони здоров'¤ пор¤д з ≥ншими характеристиками визначаЇтьс¤ зм≥ною сут≥ традиц≥йних в≥дносин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта. ¬≥дносини ц≥ сьогодн≥ в б≥льшому ступен≥, чим у пер≥од рад¤нського розвитку сусп≥льства, наповн¤ютьс¤ економ≥чними складовими; починають здобувати л≥беральну маркетингову сутн≥сть.  р≥м класичних визначень, л≥кар, ¤к фах≥вець, що допомагаЇ при утрат≥ ф≥зичного ≥ псих≥чного здоров'¤, що приймаЇ пологи ≥ продовжують житт¤, що полегшуЇ стражданн¤ стражденних - починаЇ виступати, у б≥льш≥й або в меншому ступен≥, ¤к виробник медичних послуг ≥ продавець своЇњ прац≥ ≥ його результат≥в.

—аме п≥дтвердженню/спростуванню под≥бних припущень було спр¤мовано проведене нами досл≥дженн¤ з питань сучасних взаЇмин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта.

ћетою досл≥дженн¤ було одержанн¤ де¤ких пор≥вн¤льних характеристик у в≥дносинах пац≥Їнт≥в ≥ медичних прац≥вник≥в до питань економ≥чних (маркетингових) взаЇминам у медицин≥.

” базу досл≥дженн¤ було включене поле учасник≥в територ≥альноњ системи обов'¤зкового медичного страхуванн¤ (ќћ—) центрального рег≥ону ¬ладимирськ област≥, що охоплюЇ 3 страхов≥ медичн≥ орган≥зац≥њ (—ћќ) ≥ 77 л≥кувально-проф≥лактичних заснувань (Ћѕ«). —трахувальниками Ї 26 адм≥н≥страц≥й м≥ст ≥ район≥в ¬ладимирськ област≥, 43753 орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥. „исельн≥сть застрахованого населенн¤ ¬ладимирськ област≥ на 01.01.2000 р. склала 1275107 чолов≥к.

” процес≥ наукового досл≥дженн¤ виконан≥ наступн≥ види роб≥т:

розроблено методику по програм≥ досл≥дженн¤;

визначено бази досл≥дженн¤;

визначено й обірунтований обс¤г виб≥рковоњ сукупност≥;

розроблено рекомендац≥њ з орган≥зац≥њ збору ≥нформац≥њ;

розроблено ≥нструментар≥й дл¤ вивченн¤ думки респондент≥в;

використано системи комп'ютерних ≥нформац≥йних технолог≥й дл¤ обробки й анал≥зу з≥браноњ ≥нформац≥њ.

ќц≥нка сучасних взаЇмин пац≥Їнта ≥ л≥кар¤ проводилас¤ по спец≥ально розробленим ≥ попередньо апробованих анкетах. јнкета м≥стить 17 суб'Їктивних ≥ пр¤мих суджень по кожному з ¤кий респонденту пропонуЇтьс¤ погодитис¤, не погодитис¤, або висловити утрудненн¤ у в≥дпов≥д≥.

¬ опитуванн≥ брали участь л≥кар≥ ≥ середн≥ медичн≥ прац≥вники (271 чолов≥к), а так само пац≥Їнти стац≥онар≥в ≥ амбулаторно-пол≥кл≥н≥чних заснувань (312 чолов≥к).

ќкрем≥ дан≥ результат≥в проведеного досл≥дженн¤ погод¤тьс¤ з результатами програми соц≥ального мон≥торингу системи ќћ— ¬ладимирськ област≥ (ј.Ћ.Ћинденбратен ≥з соавт., 1999) ≥ досл≥дженн¤ми де¤ких етико-правових проблем взаЇмин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта в республ≥ц≥ “атарстан (Ћ.Ў. «ы¤тдинов, 2000) ≥ ≥н.

ѕри анал≥з≥ даних, отриманих методом анкетуванн¤ в р≥зних л≥кувально-проф≥лактичних заснуванн¤х ≥ серед пац≥Їнт≥в, не спостер≥галос¤ ≥стотноњ р≥зниц≥ у в≥дпов≥д¤х респондент≥в.

«м≥на сут≥ в≥дносин м≥ж л≥карем ≥ пац≥Їнт≥в, що були за останн≥ 10-15 рок≥в у систем≥ охорони здоров'¤ в≥дзначають 62% пац≥Їнт≥в ≥ 71 % медичних прац≥вник≥в.

¬ анкет≥ було задане питанн¤ по детал≥зац≥њ в≥дносин, що зм≥нилис¤: У чи ѕереважають у сучасних в≥дносинах л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта (його родич≥в) економ≥чн≥ розум≥нн¤?Ф. « цим твердженн¤м ви¤вилис¤ згодн≥ б≥льш 2-х трет≥х пац≥Їнт≥в (74%) ≥ б≥льш половини медик≥в (59%). Ѕ≥льш третини л≥кар≥в (37%) не згодн≥ з таким твердженн¤м. —еред пац≥Їнт≥в незгодних ви¤вилос¤ т≥льки 12%, менше н≥ж частка що сумн≥ваютьс¤ (14%). —еред л≥кар≥в утруднилос¤ дати однозначна в≥дпов≥дь на дане судженн¤ 8%.

« метою п≥дтвердженн¤ думки про зм≥ну/не зм≥н≥ в≥дносин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта пропонувалос¤ охарактеризувати судженн¤: У≈коном≥чн≥ взаЇмини завжди переважали у взаЇминах л≥кар¤ ≥ пац≥ЇнтаФ. Ќе погодилос¤ з цим абсолютну б≥льш≥сть медичних прац≥вник≥в (91%), серед пац≥Їнт≥в думки розд≥лилис¤ приблизно нар≥вно: 48% погодилис¤ ≥з судженн¤м, 44% - не погодилис¤, ≥нш≥ (8%) утруднилис¤ з в≥дпов≥ддю.

” наступн≥й груп≥ питань досл≥дники спробували ви¤вити в≥дносини до суджень про спр¤мован≥сть в≥дносин пац≥Їнта ≥ медичного прац≥вника.

Ќа декларативне твердженн¤, що л≥кар у своњх взаЇминах з пац≥Їнтом завжди повинний ставити на перше м≥сце безкорисливу турботу про нестатки пац≥Їнта ствердно в≥дпов≥ли 92 % медик≥в ≥ 80% пац≥Їнт≥в. —еред пац≥Їнт≥в ви¤вилос¤ 20%, хто утруднивс¤ ≥з судженн¤м, але що ц≥каво Ц 8% медичних прац≥вник≥в не погодилис¤ з висловленим судженн¤м.

ќбговоренн¤ з цим питанн¤м було запропоноване судженн¤, що сучасн≥ л≥кар≥ завжди ≥ в усьому випливають кл¤тв≥ √≥ппократа. 45% пац≥Їнт≥в згодн≥ з цим, а 40% - не згодн≥. —еред медичних прац≥вник≥в 57% п≥дтвердили судженн¤, 31% не погодивс¤. ѕриблизно нар≥вно в обох групах (15% пац≥Їнт≥в ≥ 12% медик≥в) утруднилис¤ з в≥дпов≥ддю.

Ќовий господарський механ≥зм у систем≥ охорони здоров'¤ 80-х рок≥в, система обов'¤зкового медичного страхуванн¤ 90-х рок≥в, широке обговоренн¤ в науков≥й л≥тератур≥ введенн¤ сп≥воплат пац≥Їнт≥в при одержанн≥ ними медичноњ допомоги Ц усе це активно акцентуЇ увагу на матер≥альних стимулах медичноњ д≥¤льност≥. ”веденн¤ под≥бних економ≥чних форм взаЇмин м≥ж суб'Їктами системи охорони здоров'¤, на нашу думку, де¤кою м≥рою, спри¤ють складанню в медичного прац≥вника переконань ≥ мотивац≥й розрахунку на адекватну матер≥альну винагороду своЇњ прац≥. «розум≥ло, що процес становленн¤ таких переконань украй тривалий. —ьогодн≥ ж ≥з твердженн¤м, що чи пац≥Їнт його родич≥ повинн≥ брати участь у винагород≥ л≥кар¤ за його працю, пац≥Їнти ≥ медичн≥ прац≥вники сол≥дарно (у 63% випадках) в≥дпов≥дають негативно. ј на питанн¤ У чи Ќалежний л≥кар у своњх в≥дносинах з пац≥Їнтом завжди розраховувати на матер≥альну винагороду?Ф 45% пац≥Їнт≥в в≥дпов≥дають ствердно, 23% не згодн≥ з ними, а третина опитаних (33%) утруднилис¤ з в≥дпов≥ддю. ” той же час при в≥дпов≥д≥ медичних прац≥вник≥в на це ж питанн¤ т≥льки 35% респондент≥в висловилис¤ за такий розрахунок, а б≥льш половини (52%) не згодн≥ з таким твердженн¤м.

49% з числа пац≥Їнт≥в ≥ б≥л¤ 2-х трет≥х (61%) медик≥в вважають, що пац≥Їнт безпосередньо не повинний впливати на р≥вень зароб≥тноњ плати медичного прац≥вника ≥ що р≥вень зароб≥тноњ плати л≥кар¤ повинний встановлюватис¤ ≥ регулюватис¤ т≥льки державними органами (65%-66%). «вертаЇ увагу високий в≥дсоток не визначилис¤ в думках за даними твердженн¤м: в≥дпов≥дно 30% ≥ 19% серед пац≥Їнт≥в ≥ 21% ≥ 16% у в≥дпов≥д¤х медичних прац≥вник≥в.

–озшаруванн¤ сусп≥льства по ступен≥ добробуту, матер≥альний статус пац≥Їнта, сегментуванн¤ ринку медичних послуг Ц усе це припускаЇ досл≥дженн¤ з трансформац≥њ в≥дносин медичних прац≥вник≥в до р≥зних груп населенн¤. « твердженн¤м, що соц≥альний статус пац≥Їнта в≥д≥граЇ визначальну роль у взаЇминах його з л≥карем, згодн≥ 69% респондент≥в з числа пац≥Їнт≥в, а 14% не згодн≥. Ћ≥кар≥ в цьому судженн≥ б≥льш консервативна: половина опитаних (50%) заперечують вплив соц≥ального фактора на так≥ в≥дносини, майже ст≥льки ж (47%) п≥дтверджують таку пр¤му залежн≥сть.

Ќами було задане питанн¤ про вплив добробуту пац≥Їнта на наданн¤ йому б≥льш ¤к≥сних медичних послуг. јбсолютна б≥льш≥сть пац≥Їнт≥в (84%) ≥ медичних прац≥вник≥в (80%) вважають, що добробут пац≥Їнт≥в в≥д≥граЇ визначену роль в одержанн≥ ними б≥льш ¤к≥сноњ медичноњ допомоги. “ак не вважають 20% медичних прац≥вник≥в ≥ т≥льки 8% пац≥Їнт≥в. ≤нш≥ не визначилис¤ у своЇму в≥дношенн≥.

—тановить визначений ≥нтерес корел¤ц≥¤ цих даних з в≥дпов≥д¤ми на твердженн¤ Уѕац≥Їнт завжди може одержати високо¤к≥сну медичну допомогу, незалежно в≥д свого добробутуФ. ѕогодилис¤ з цим т≥льки по 26% кожн≥й ≥з груп. 69% респондент≥в пац≥Їнт≥в ≥ 58% респондент≥в медичних прац≥вник≥в не погодилис¤ з ц≥ твердженн¤м. ўо ц≥каво Ц 16% медик≥в не могли визначитис¤ у своЇму в≥дношенн≥ до представленоњ залежност≥.

” досл≥дженн≥ почата спроба з'¤сувати на¤вн≥сть/в≥дсутн≥сть в≥дносин продавц¤ ≥ покупц¤ м≥ж основними суб'Їктами медицини в сьогодн≥шн≥й д≥йсност≥ й у рад¤нський пер≥од . Ќа твердженн¤, що в сучасн≥й в≥тчизн¤н≥й охорон≥ здоров'¤ в≥дносини л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта придбали суть в≥дносин продавц¤ ≥ покупц¤ ствердно в≥дпов≥ли 66% пац≥Їнт≥в ≥ 49% медик≥в. ѕ'¤та частина пац≥Їнт≥в не згодна з таких твердженн¤м, а серед медичних прац≥вник≥в частка незгодних наближаЇтьс¤ до р≥вн¤ згодних ≥ складаЇ 44%. „астка пац≥Їнт≥в, що сумн≥ваютьс¤ вище в груп≥, (14% проти 6%).

« твердженн¤м, що у в≥дносинах л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта в систем≥ охорони здоров'¤ рад¤нського пер≥оду була присутн¤ суть в≥дносин продавц¤ ≥ покупц¤ не погодилис¤ 80% медик≥в ≥ 54% пац≥Їнт≥в. „астка згодних ви¤вилас¤ вище в груп≥ пац≥Їнт≥в (23%), ≥ т≥льки 10% медичних прац≥вник≥в п≥дтвердили так≥ в≥дносини в минулому.

—учасн≥ зм≥ни статусу пац≥Їнта в пр≥оритетност≥ захисту своњх прав неминуче привод¤ть до трансформац≥њ патернал≥стичних (Убатьк≥вськихФ) взаЇмин в сучасн≥й медицин≥. —туп≥нь такоњ пр≥оритетност≥ був заданий нами у твердженн¤х Уѕац≥Їнт ≥ л≥кар у своњ в≥дносинах повинн≥ мати р≥вн≥ праваФ ≥ У” взаЇминах л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта права пац≥Їнта повинн≥ бути вище усьогоФ. ѕо першому твердженню ≥ пац≥Їнти ≥ медики ви¤вилис¤ сол≥дарними: в≥дпов≥дно 65% ≥ 67% в≥дпов≥ли ствердно, тобто погодилис¤ ≥з судженн¤м. ѕо другому твердженню 59% пац≥Їнт≥в виступило за пр≥оритетн≥сть своњх прав. ѓхн¤ думка п≥дтримали 40% медик≥в, а кожен другий (52%) заперечуЇ проти пр≥оритетност≥ прав пац≥Їнта.

“аким чином, узагальнюючи результати проведеного досл≥дженн¤, можна затверджувати, що ¤к пац≥Їнти, так ≥ л≥кар≥, оц≥нюючи запропонован≥ судженн¤, п≥дтверджують зм≥ни, що в≥дбуваютьс¤, у своњх взаЇминах уб≥к економ≥чно обумовлених. ѕ≥дтвердженн¤м тому Ї визнанн¤ впливу на наданн¤ медичноњ допомоги соц≥ального статусу пац≥Їнта ≥ його добробуту. “рансформац≥ю в≥дносин уб≥к маркетингових п≥дтверджують в≥дпов≥д≥ по посиленню економ≥чних складових таких взаЇмин ≥ незначний њхн≥й ступ≥нь на¤вност≥ в минулому.

—воЇр≥дним парадоксом сучасних в≥дносин л≥кар¤ ≥ пац≥Їнта в –ос≥њ Ї те, що при ¤вних позитивних судженн¤х про трансформац≥ю в≥дносин уб≥к ринкових (маркетингових), визнанн≥ економ≥чних стимул≥в прац≥ медичних прац≥вник≥в, де¤ких несм≥ливих судженн¤х по пр≥оритетност≥ статусу пац≥Їнта, респонденти, оц≥нюючи морально-етичну сторону в≥дносин, ратують здеб≥льшого за перевагу л≥кар¤ . ¬≥ддаючи у своњх в≥дносинах пр≥оритетн≥сть медичному прац≥внику, ≥ пац≥Їнти ≥ л≥кар≥ лог≥чно виступають за державне регулюванн¤ винагороди медик≥в за працю.

ƒане досл≥дженн¤ показуЇ, що в судженн¤х респондент≥в про на¤вн≥сть об'Їктивних тенденц≥й, що зм≥нюють взаЇмини пац≥Їнта ≥ медичного прац≥вника уб≥к л≥беральних маркетингових, украй висока роль консервативних переконань у пр≥оритетност≥ л≥кар¤, ¤к суб'Їкта таких в≥дносин. –азом з тим, принижена роль пац≥Їнта ¤к споживача, украй низка ступ≥нь визнанн¤ його економ≥чноњ участ≥ ≥ можливост≥ активного впливу на виробництво й одержанн¤ ¤к≥сних медичних послуг.

ѕроведене приватне досл≥дженн¤ розкриваЇ на¤вн≥сть визначених маловивчених проблем у сфер≥ сучасних взаЇмин пац≥Їнта ≥ медичного прац≥вника. ќб'Їктивна трансформац≥¤ таких в≥дносин, у нових економ≥чних реал≥¤х в≥тчизн¤ноњ охорони здоров'¤, вимагаЇ глибокого наукового досл≥дженн¤ й осмислюванн¤, пошуку в об'Їктивност≥ цих в≥дносин характерне ≥ специф≥чного, приведенн¤ характеристик под≥бних в≥дносин у визначену систему.

—писок литературы

ƒл¤ подготовки данной работы были использованы материалы с сайта http://www.referaty.com.ua/





ј так же :

ј¬»ј÷»ќЌЌџ… ‘ќ–”ћ FORUM-AVIA.RU - ѕодскажите - где учитьс¤ летать?! http://ff.im/fHfo5


–оссийско-американские сюжеты


а вот как это все совмещаетс¤ с зрительностью, который ценит и создает визуальную



Сайт создан в системе uCoz